یادمان شرهانی و عملیات محرم

شرهانی سرزمین شاگردان مکتب حضرت زینب(سلام الله علیها)

شرهانی سرزمین شاگردان مکتب حضرت زینب(سلام الله علیها)

به امید خدا این صفحه جهت تداوم و همکاری و یاد خاطرات خادمین شهدای شرهانی می باشد
دوستانی که مایل به کمک هستند یاعلی بگند که نیازمند یاری خاکیتان هستیم

نویسندگان

شرهانی

چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۰۱ ق.ظ

شرهانی آخرین بازمانده دفاع مقدس از لحاظ آثار طبیعی جنگ در شهرستان دهلران و استان ایلام است . این منطقه نه به عنوان یک یادمان بلکه به عنوان یک پایگاه فرهنگی مهم در این شهرستان و بازگو کننده رشادتهای مردمی شیعی مذهب که در دوران سخت انقلاب اسلامی بدون وجود هیچگونه سیستم سمعی و بصری در حد فاصل دو استان ایلام و خوزستان نقش بسزایی از خود نشان داده اند  . هدف از ارائه این مجموعه معرفی این منطقه بعنوان سندی از آثار دفاع مقدس است که در زیر می آید .
   
مفهوم لغوی شرهانی :
شرهانی لفظ عربی است که برخی از اسامی مردان عرب شرهان است و یک طایفه بزرگ در بین اعراب شرهان می باشد و از نظر لغوی به معنی گوشت جدا شده از استخوان است و اگر با ( ح ) یعنی شرحانی نوشته شود . مفهوم گستردگی را دارد . به هر حال شرهانی مفهوم چیزی واضح و بدون غل و غش می رساند
موقعیت و وسعت شرهانی :
شرهانی در اوج ارتفاعات جبل الحمرین ( کوههای سرخ ) واقع شده است .
جبل الحمرین رشته ارتفاعاتی است که از شهر مهران بصورت نواری طبیعی موازی با مرز ایران و عراق بوجود آمده و دقیقا تا منطقه شرهانی ختم می شود . از شرهانی به سمت فکه ارتفاعات سهل العبور شده تا حدی که در فکه منطقه بصورت دشت وسیع در می آید .
 
شرهانی در  دوران دفاع مقدس :
سرزمین عملیات های مهم رزمندگان اسلام بخصوص عملیات محرم است . در مرحله سوم عملیات محرم ۱۵ روز به طول انجامیده است منطقه شرهانی حدود ۱۰ بار دست به دست شده است . عمده شهدای مفقود الاثر مربوط به این عملیات است . که تا کنون درخاک عراق قرار دارند
 
آثار بجامانده از جنگ تحمیلی در شرهانی :
ـ ایجاد میادین مین در ردیفهای چندگانه در طول نوار مرز که منطقه فکه و چزابه ادامه دارد .
ـ انواع سیم های خاردار ـ نبشی ـ موانع خورشیدی ـ فرشی و موانع ایذائی دیگر
ـ یک کانال بسیار عظیم و منحصر به فرد به طول ۹۰ کیلو متر و عمق ۴ متر و عرض ۶ متر که در وسط میادین مین احداث شده است . که در داخل آن انواع مین و موانع وجود داشته . ضمن اینکه با هدف استتار و پنهان کاری خاک برداشت شده در نقاط دور تری بدون اینکه در جناحین کانال ریخته شود انتقال داده شده است . تا نیرو های خودی در هنگام شب در مواجهه با آن با مشکل روبرو شوند .
ـ سنگرها و استحکامات بسیار طولانی و مهم که با بتون و آرماتور احداث شده اند .
ـ خاک ریزه های دو جداره
ـ جاده آسفالت عراق از بیدات تا جاده اصلی دهلران ـ اندیمشک ( عین خوش )
 
شرهانی پس از دوران دفاع مقدس :
 
با پایان گرفتن جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه نیروهای خودی در صفر مرز مستقر شدند .
 لشکر ۱۴ امام حسین ( ع)‌با فرماندهی شهید علیرضا غلامی است . شهید غلامی که با هدف شناسایی و ارائه گزارش وضعیت در این منطقه مستقر می شود در اولین  روز تفحص پیکر شهید را به نام منتظر القائم کشف می کند . و همین باعث توسل آنها حضرت قائم ( عج ) و حضور مستمر نیروهای این لشکر در شرهانی می شود . بدنبال نیروهای مرزبان گروههای تفحص وارد منطقه می شوند . اولین گروه تفحص
تفحص پیکر مطهر شهداء در منطقه شرهانی :
از سال ۷۰ تا ۷۶ کار تفحص پیکر مطهر  شهدا وسیله گروههای تفحص یگانهای سپاه و کمیته مفقودین بصورت کوتاه مدت و دایر کردن چادرهای گروهی و یا استقرار در شهر دهلران و موسیان آغاز می شود . از سال ۷۶ تا ۷۸ بعد از شهادت شهید علیرضا غلامی کار متوقف می‌شود . اما از سال ۷۸ بصورت دائم و احداث تعداد سنگر و یک معراج شهداء که به صورت گنبدی بسیار زیبا با حال و هوای دوران دفاع مقدس گروه تفحص لشکر ۱۴ امام حسین ( ع) اصفهان مستقر می شوند .
 
ـ یک کانال بسیار عظیم و منحصر به فرد به طول ۹۰ کیلو متر و عمق ۴ متر و عرض ۶ متر که در وسط میادین مین احداث شده است . که در داخل آن انواع مین و موانع وجود داشته . ضمن اینکه با هدف استتار و پنهان کاری خاک برداشت شده در نقاط دور تری بدون اینکه در جناحین کانال ریخته شود انتقال داده شده است . تا نیرو های خودی در هنگام شب در مواجهه با آن با مشکل روبرو شوند .
ـ سنگرها و استحکامات بسیار طولانی و مهم که با بتون و آرماتور احداث شده اند .
ـ خاک ریزه های دو جداره
ـ جاده آسفالت عراق از بیدات تا جاده اصلی دهلران ـ اندیمشک ( عین خوش )
این گروه فعالیت خود را در دو بخش برون مرزی و درون آغاز می کند . در بخش برون مرزی از محور فکه و درون مرزی در منطقه شرهانی و در اواخر فعالیت تا محدوده غرب کشور ( مناطق مهران ـ سومار ـ قصر شیرین و فکه ) با روشهای گوناگون پیکر معطرشهداء را جمع آوری در معراج شهداء نگهداری می‌نماید. 
 
حوادث مهم در شرهانی :
 
اولین و برجسته ترین حادثه در شرهانی غرق شدن حدود ۴۰۰ نفر از نیروهای تیپ امام حسین ( ع ) در اولین شب عملیات محرم در رودخانه دویرج است .
توصیف این اتفاق به این صورت است : که عملیات محرم در دهم آبان ماه ۱۳۶۱ آغاز می شود آن شب بارندگی شدیدی صورت می گرد . آب رودخانه طغیان می کنند . نیروهای عراقی در آن دست رودخانه قرار دارد و نیروهای خط شکن باید از رودخانه عبور کنند و کمین های دشمن را بزنند و چنانچه این کار صورت نمی گرفت یگانههای جناح راست ( لشکر علی ابن ابیطالب + ۸ نجف و ۲۵ کربلا به محاصره می افتند . اما با وجود تاخیر در شروع عملیات آب همچنان کاهش پیدا نمی کند . ۱ گردان از نیروهای اما حسین ( ع ) به میان آب می زنند که حدود ۳۷۶ نفر از بچه ها را آب می برد و تعداد اندکی از آنها از رودخانه می گذرند و کمینهای دشمن را می زنند .
حادثه های دیگر آخرین روزهای دفاع مقدس است رژیم بعثی این محور عملیات بسیار سنگین را در شرایط نامساعد آب و هوایی ( ۵۲ درجه )‌تدارک نمود و با بمبارانهای شیمیایی و هوایی نیروهای ارتش را در این منطقه به محاصره در آورد‌و‌تعداد‌زیادی از آنها را در یک فاجعه انسانی به شهادت رساند و یا اسارت‌در‌آورد نحوه عقب نشینی و نیز تعقیب‌دشمن و‌آب‌و‌هوایی‌بسیار نا‌مساعد باعث‌شد که این صفحه به عنوان حادثه مهم مرسوم ۲۱/۴/۶۷ نامگذاری شود
حوادث دیگر شرهانی شهادت تعداد چند نفر از نیروهای تفحص از یگانهای مختلف در این حوزه است که محل شهادت آنها مشخص و تابلو هایی با ذکر مقتل شهیدان نصب شده است . این شهداء عبارتند از شهید سید امیر تشت زرین ـ شهید ابراهیم لحمد پوری شهید سید علی موسوی ـ شهید علیرضا غلامی و شهیدان صابری و شاهدی و محمود غلامی
 
ویژگی های طبیعی و مصنوعی در شرهانی :
 
از ویژگیهای طبیعی شرهانی وجود گلهای سرخ ( شقایق ) در فصل بهار است در شرهانی حدود ۵ ماه از سال هوا بسیار معتدل و بهاری و سایر ایام هوا گرم و سوزان است .

از نظر ویژگی‌های مصنوعی در محل یادمان ، اقدامات زیادی از جمله برپایی پرچم که به اعتقاد عراقی‌ها (عشایری شیعه عراق ) سرزمین پرچم‌ها نامگذاری شده است همچنین وجود تعداد ۱۰ دستگاه تانک و نفر بر به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی و تعدادی ادوات دیگر و خاکریز دو جداره زیبایی خاصی به این منطقه داده است .
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۴
شرهانی چی

نظرات  (۳)

سلام
اونجا تابلوی محل شهادت شهید جانی عشایری منفرد هست؟
عکسی اگه دارین لطفا بذارین
دلم هواتو کرده
ای شرهانی
سلام، خدا قوت/

آخرین مطلب ما رو بخونید، ما رو حلال بفرمایید!
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی